سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تنهاترین

درد برای مردان و زنان متفاوت است


 

  • درد برای مردان و زنان متفاوت است

    احساس درد

    پروفسور جفری موگیل، سرپرست تحقیقات واستاد مطالعات درد، در دانشگاه مک جیل در کِبِک می‌گوید : ” تحقیقات نشان داده مردها و زن‌ها حساسیت‌های متفاوتی نسبت به درد دارند و زن‌ها نسبت به مردها، بیشتر از درد مزمن آزرده می‌شوند، اما همیشه تصور بر این بوده که پردازش درد در هر دو یکسان است.”

    طبق اظهارات دکتر موگیل و تیمش، سیگنال‌های درد توسط سلول‌های منفرد، به سیستم عصبی فرستاده می‌شوند. تئوری اصلی این بوده که این رسانش توسط سلول‌های سیستم ایمنی به نام میکروگلیا انجام می‌شود.

    دکتر موگیل و تیمش دریافتند این تئوری می‌تواند درست باشد، اما تنها در موش‌های نر. در موش‌های ماده، در عوض، سلول دیگری در سیستم ایمنی به نام سلول T ممکن است این رسانش را انجام دهد.

    وقتی دکتر موگیل و تیمش به شیوه‌های گوناگون، در عملکرد میکروگلیا مداخله کردند، در موش‌های نر، درد به اندازه موثری متوقف شد. با این‌حال، این مداخله در موش‌های ماده تاثیری نداشت. به گفته دکتر موگیل و تیمش، این اطلاعات جدید باعث شگفتی است. همیشه به‌طور سنتی، تحقیقات روی حیوانات آزمایشگاهی، درمورد نوع نر انجام می‌شده است و چون استفاده از حیوانات ماده، اخیرا رایج شده، محققان به تازگی تفاوت‌های بیشتری را میان این دو جنس کشف کرده‌اند. بر اساس پژوهش‌های دکتر موگیل و دستیارانش، این تحقیق، خاص است چون داروها به طور خاص براین اساس طراحی می‌شوند که هردو جنس نر و ماده واکنش یکسانی به درد نشان می‌دهند.

    و حالا محققان احتمالا باید داروهای ضد درد جداگانه برای این دو جنس، طراحی و تولید کنند. دکتر موگیل می‌گوید:” تشخیص این‌که اساس بیولوژیکی درد، میان زن و مرد می‌تواند تا این اندازه تفاوت اساسی داشته باشد، انگیزه مهمی برای تحقیقات بوده و سوالات اصولی مطرح می‌کند تا بتوانیم ناراحتی ناشی از درد را کاهش دهیم. این تحقیق در شماره ژوئن مجله Nature Neuroscience منتشر شده است.